۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

اتم اگویان:کارگردانی که آینده خود را می سازد

شاید شما هم فیلم زیبای آرارات را از اتم اگویان دیده باشید.

نام آرارات برگرفته از اسم کوهی  است که برای ارامنه مقدس بوده وامروزه در خاک ترکیه قراردارد.

اگر این فیلم را ندیده اید به دو علت دیدنش را به شما متقاضیان مهاجرت به کانادا توصیه می کنم.
اول این که این فیلم نمایشگر گوشه ای از تاریخ خشونت آمیز قرن بیستم یعنی قتل عام دسته جمعی ارامنه در سال 1915به دست ترکان عثمانی است. 
و دوم این که اتم اگویان کارگردانی کانادایی است وچه بهتر که از هم الان با بزرگان هنر وطن دوم خود آشنا شوید.


متن زیر ترجمه خلاصه ای از گزارش سایت مهاجرت کانادا درباره زندگی این کارگردان موفق ارمنی-کانادایی است که به حضورتان تقدیم می شود:

اتم اگویان:کارگردانی که آینده خود را می سازد

اتم اگویان یکی از افراد بیشمار کانادایی مشغول به کار در صنعت فیلم چه در داخل کاناداو چه در صحنه بین المللی است. با این حال ، بر خلاف بسیاری از معاصران، او به هیچ وجه ریشه های خود را از یاد نبرده است.
اگویان در قاهره ، مصر ، در سال 1960 از پدر و مادری ارمنی به دنیا آمد. شوشان  و  جوزف یقویان فروشنده موفق  مبلمان بودند ، اما بعدا به این نتیجه رسیدند که کانادا می تواند خانه ای بهتر برای خانواده جوان آنها باشد. به محض ورود به ویکتوریا ، بریتیش کلمبیا ، آنها نام خانوادگی خود را از یقویان به اگویان تغییر دادند به این امید که زندگی نوین و موفقی را شروع کنند.
همانطور که وی درمصاحبه با بی بی سی گفت ، تجربه او به عنوان یک مهاجرنقش بسیار مهمی در شکل گیری او داشت. او گفت ، "پدر و مادرم با آمدن به ساحل غربی،ویکتوریا،جایی که در آن زمان بسیار جداافتاده بود،تصمیم زیرکانه ودقیقی گرفتند.. ما تنها خانواده ارمنی آنجا بودیم. و آن بدان معنی است که در سال های اولیه با مفهوم هویت به عنوان جزیی سازنده از زندگی بسیار آشنا شدم.
"انگلیسی زبان مادری من نبود و من به یاد دارم که در برقراری ارتباط با مردم مشکلات زیادی داشتم."
...
فیلم بلند او "مکانهای غریب" (1994) توجه و ستایش منتقدان هم در کانادا و هم در خارج از کشور به دست آورد.کار او پس از آن با "آخرت شیرین" (1997) که  در دو رشته نامزد دریافت جایزه اسکار (بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی)شد تداوم یافت.
دستاورد زندگی اگویان  شامل 13 فیلم بلند ؛ محصولات اپرا ؛ تاسیسات هنر موزه ایرلندی هنر مدرن ، Artangel در لندن و Le Fresnoy در فرانسه ؛ و سه سال تدریس در دانشگاه تورنتو است. در سال 1999 به پاس تلاش های او برای گسترش و غنی سازی هنر کانادا،مدال افتخار (Officer of the Order of canada)به او اعطاء گردید.
اگویان در مصاحبه سال 2010 با مایکل گرگوریس ، درباره موفقیت خود در اسکار گفت:
"این اتفاق غیرعادی موجب تغییرات زیادی در زندگی من شد.و بیشتر از همه غرور وافتخارمن به خاطر آن است که یک کارگردان و نویسنده کانادایی این جایزه را برده است "
این متن خلاصه شده گزارش زیر است

۲ نظر:

  1. سللللللللللام ممنونم از پیامتون خیلی خیلی ممنون

    پاسخحذف
  2. سلام آدم با این کار احساسات قروقاطی ای رو تجربه می کنه و از اون ته مه ها همه چیز می یاد رو،منتظر نوشته شما در این مورد هستم

    پاسخحذف