۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

به جای تبریک روز پزشک

وبلاگ از ایران تا کانادا   همزمان با روز پزشک مطلبی انتقادی درباره متخصصین قلب نوشته است.نظرم را برای ایشان فرستادم.اما برای اطلاع رسانی بهتر در اینجا نیز درج می کنم:


سلام

هدیه خوبی بود برای روز پزشک دستتان درد نکند!!

علیرغم این نکته که بسیاری افراد به نیت پولدار شدن سالها درس می خوانند تا پزشک شوند و بعضی افراد انگشت شمارهم ممکن است به بیماران به چشم کالا بنگرند،اطلاق چنین واژه ها وتعابیری به کل جامعه پزشکی ومتخصصین قلب وعروق نشان از کم لطفی شما دارد.

بگذارید قدم به قدم و کلمه به کلمه متنتان را تحلیل کنم.

1-لغت صوری درست است نه سوری
سوری در متنتان به معنی مربوط به جشن وشادی است.

2-وقتی خانواده ای سابقه بیماری قلبی دارد نباید منتظر بماند تا وقت حج رفتن به پزشک قلب مراجعه کند.این مساله جدا از بی توجهی بیماران ،مربوط به سیستم غلط بهداشت ودرمان مملکت است که هرکس دلش خواست می تواند با پرداخت هزینه ای کم به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کند وهم وقت آنها را که باید علم بیافرینند بگیرد وهم نهایتا سردرگم بماند.درحالی که در کشورهای دارای سیستم نوین سلامت،پزشک عمومی نقش محوری در سلامت دارد و با تشکیل پرونده خانوار،بیماری را مراقبت کرده ودر نطفه تشخیص می دهد.

فرموده اید متخصصینی خارج از تخصص مربوطه،نتیجه تست ورزش را دیدند .به گمانم کار درستی نکرده اند چون تفسیر تست ورزش منحصرا با متخصص قلب است.

همه بیمارانی که کاندیدای آنژیوگرافی هستند می ترسند.بعضی از این کار طفره می روند مثل پدر خودم که باید 10 سال قبل این کار را می کرد واز بیمارستان دررفت.بعضی هم با انکار که نوعی مکانیسم تطابقی است اصلا تشخیص را زیر سوال می برند. بعضی هم آنقدر این دکتر آن دکتر می کنند تا یک دکتر فسیل که معمولا از پزشکانی است که بعد از جنگ جهانی دوم از آلمان فارغ التحصیل شده وسوادی ندارد به او بگوید که با چند قلم دارو رگت را باز می کنم.
بعضی هم مثل بیماران شما دنبال روش جایگزین می گردند.
نکته مشترک در این ها گول زدن خودشان به قصد فرار از درد وبستری است.


در آنژیوگرافی دوربین می فرستند؟؟؟؟
پسر خاله شما واقعا معرکه است

چرا باید همه پزشکان قلب را باور نکنید ولی پسرخاله گرامی تان را که نمی دانید چه تخصصی دارد باور کنید.آیا هر که مهندسی خواند می تواند در باره مسایل پیچیده برق نظر بدهد؟

این که اشاره کردید که آنژیو دست خودشان است و.. درست ولی هنگامی که یک روش تشخیصی در کتابها وارد شده و ارزش تشخیصی آن بالاتر از آنژیوگرافی باشد،مسلما هیچ پزشکی از ترس شکایت یا بدنامی دست به آنژیو نخواهد زد.

روش های جایگزین آنژیوگرافی مثل انواع اسکن وسی تی آنژیوگرافی هیچ کدام ارزش تشخیصی ثابت شده ای بیش از آنژیوگرافی ندارند مضافا اینکه اگر مثلا سی تی کردید ودیدند گرفتگی مختصر دارید ممکن است مجبور شوید دوباره آنژیوگرافی انجام دهید تادر حین کار استنت بگذارند یا بالون بزنند.

سی تی آنژیوگرافی کاربردهای خاص و محدودی دارد از جمله:
بیمارانی که درد سینه آتی پیک دارند.
بیمارانی که نتیجه مبهم در تست ورزش دارند(نه نتیجه غیرطبیعی و بد)
سی تی آنژیوگرافی عوارض خاص خودرا دارد
1-تماس با اشعه که بالقوه سرطانزا است
2-حساسیت به رنگ مصرف شده که گاه منجر به مرگ هم می شود
3-احتمال آسیب کلیوی متعاقب
4-محدودیت تصویربرداری در افراد چاق
5-محدودیت تصویر برداری در افرادی که ضربان نامنظم قلبی دارند.

در نهایت ضمن تشکر از جنابعالی به عرض می رساند که یکی از مهمترین مشکل های این مملکت آن است که مردم از استاد دانشگاه گرفته تا کارگر ساده بدون داشتن علم وآگاهی در هر زمینه ای اظهار نظر می کنند و متاسفانه سه رشته بیش از همه مورد تهاجم افراد قرار می گیرد که عبارتند از:سیاست،روانشناسی وبالاخره پزشکی.

۹ نظر:

  1. روز پزشک مبارک. باهاتون موافقم که واقعا کم لطفی بعضی از دوستان هست که همه ی پزشکان رو به یک چشم ببینند ولی پزشکانی هم که دوستمون اشاره کردند کم نیستند!!

    پاسخحذف
  2. سلام دوست عزیز
    روزتون رو بهتون تبریک میگم. امیدوارم روز پزشک سال بعد در کانادا تبریک دریافت کنید. فکر کنم این بهترین دعاییه که ما منتظران ویزا بتونیم در حق هم کنیم. به نظر من بهمن خان انسان بسیار خوبی هستن. مثل خود شما. همیشه در همه موارد به همه بچه ها تا اونجائیکه تونستن کمک کردن. میدونین سیاوش خان، هیچکدوم از ما اونقدر بی نقص نیستیم که بگیم کاملیم و بتونیم از دیگری ایراد بگیریم. حتی اگه من در یه مورد خاص از یه دکتری ایراد بگیرم ، نمیتونم همه تشخیص های درستی که تو همه عمرش داده رو نا دیده بگیرم. حالا یه بارم اشتباه کرده باشه دلیل نمیشه که اصلا پزشکی ندونه. هر چی ندونه، مسلما از من بیشتر میدونه.اگه یه روزی یکی از مریض هاتون با نارضایتی از تشخیص شما ، از مطبتون بیرون رفت، اول باید اشتباهتون رو با لبخند بپذیرین و بعد یاد آور شین که من همیشه تشخیصم درست بوده، حالا یه دفعه هم ایجوری شده چون منم کامل نیستم و هنوز دارم تجربه میکم... در مورد بهمن خان هم نمیشه بی انصاف بود. ایشون همیشه خوب مسائل رو تحلیل کردن. پس نباید به خاطر یه نقطه نظرشون اینقدر هدف انتقاد قرار بگیرن. ما باید یاد بگیریم وقتی از یکی ایرادی دیدیم، همه نقاط مثبتشو هم ببینیم. به هر حال توقع بزرگی از هر دوتون میره. بچه ها رو شما ها خیلی حساب میکنن. بازم روزتون رو تبریک میگم.شاد باشین

    پاسخحذف
  3. دوست خوبم روزتون مبارک باشه و دستتون بابت تمام زحمتهای که در این راه کشیدید درد نکنه اما کم نیستند پزشکانی که فقط موردی را تجویز می کنند که به منافع خودشان نزدیک باشد . مثلا من برای از بین رفتن موهای زاید به یک متخصص پوست مراجعه کردم که بدون هیچ گونه آزمایش و سئوالی لیزر را برایم تجویز کرد در صورتی که من مشکل هورمونی داشتم .

    پاسخحذف
  4. سلام

    روزتان مبارک

    امیدوارم که همیشه موفق باشید.

    من وخواهرم هردو دوست داشتیم دکتر شویم ومتاسفانه نشد من فیزیوتراپی خواندم
    خواهرم هم پرستار شد
    او بعد از قبول نشدن همیشه به پزشکان بد وبیراه می گفت
    اما من حسادت را کنار گذاشتم وتصمیم گرفتم رشد کنم
    حالا هم درصدد هستم دکترای فیزیوتراپی را بعد از ورود به کانادا ادامه دهم.
    شما به کارتان ادامه دهید ودلسرد نباشید
    همه که منفی فکر نمی کنند.
    وخیلی ها می دانند که چه زحماتی می کشید.
    خوب یک تعداد پزشکی هم که تو کار بازار رفته اند فکر کنم بخاطر بی ثباتی اقتصد مملکت است که می خواهند از آینده شان مطمئن شوند.

    پاسخحذف
  5. منهم روز پزشک به شما دوست عزیز تبریک می گم... در مورد پستی که بهمن عزیز گذاشتن حالا نه خاص در مورد تخصص و نوع بیماری که اشاره کردن نظری ندارم ولی باید قبول کنین که پزشکان غیر متعهد هم متاسفانه در کشور زیاد شدن و اگربنا به گفته ی شما سه قشر بیشتر مورد تهاجم افراد قرار می گیرن چون دقیقاً در همین سه مورد هست که تاثیر مستقیم بر جسم و روح آدم دارن.... البته این رو هم قبول دارم که در هر رشته ای و شغلی می توونه اشتباهات فاحشی پیش بیاد ولی یه اشتباه کوچیک در پزشکی سریع تاثیر خودشو نشون می ده... البته منکر زحمت پزشکان متعد نیستم... شاد باشی

    پاسخحذف
  6. سلام

    روزت مبارك دكتر جان

    پاسخت عالي بود
    به حرف اين آدمهاي عقده اي زياد توجه نكن

    ديدار در كانادا انشاالله

    پاسخحذف
  7. سلام به سیاوش عزیز و سایر دوستان.
    من فکر می کنم تنها راه حل این بی اعتمادی ها به پزشک (و البته گاهی متاسفانه سوء استفاده پزشکان)حذف کامل رابطه مالی بین بیمار و پزشکه. تا زمانی که سیستم بهداشت و درمان ما مشکل داره روز به روز همه چیز بدتر میشه.

    پاسخحذف
  8. کاملا حرف هاتون درسته،ولی خدای بعضی از پزشک ها فقط و فقط به فکر پول هستن،و این اصلان مختص به ایران نیست.هر جای که پزشک مستقیم از بیمار پول میگره این مشکلات پیش میاد.ایشالا ساله دیگه روز پزشک اینجا باشید.

    پاسخحذف
  9. سلام دوست عزیز ...من باراول که به وبلاگتون سرمیزنم...من هم این نامه راخواندم...و واقعا بایدبگم منو تحت تاثیرقراردادکه امروز با خوندن مطلبتون روشن شدم..مرسی ......به قول امیرکبیر تمام عقب افتادگی ملت مااز نادانی ودهن بینیشونه...هنوز معلومه که از زمان امیرکبیر دور نیستیم.

    پاسخحذف