۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

با عکس ها وفیلم های قدیمی چه کنیم؟


خیلی از مهاجرین که مثل بنده دارای اطلاعات کم از دنیای الکترونیک هستنددر هنگام رفتن و روزهای مانده تا پرواز با سوالی مشابه درباره عکس ها وفیلم هایشان مواجه می شوند.
با عکس ها وفیلم های قدیمی مان چه کنیم؟

با توجه به تجربیاتم در این زمینه ،توجه شما را به بعضی راهنمایی ها جلب می کنم.
1-قبل از شروع به کار اگر می توانید دوره آموزش فوتوشاپ را بگذرانید.یا اگر وقت و حال وحوصله کلاس رفتن را ندارید حداقل  یک کتاب  یا سی دی آموزش فوتوشاپ را خریده ودم دست خود بگذارید تا در موقع لزوم از راهنمایی های آن بهره مند شوید.
اگر حال و حوصله رفتن به کتاب فروشی را هم ندارید کافی است در گوگل عبارت "دی وی دی آموزش فتوشاپ" یا "کتاب آموزش فتوشاپ"را جستجو کنید وبه سایتهایی که خرید پستی دارند سفارش دهید تا آن را دم درب منزلتان تحویل بگیرید.
البته منابع رایگان ولی ضعیف تر هم در این مورد وجود دارد مثل:


یا


با نرم افزار فوتوشاپ می توانید لکه  عکس را پاک کنید.عکس را ارتقاء کیفیت دهید،توضیحات هر عکس را روی آن تایپ کنید وصدها کار مفید دیگر انجام دهید.
جالب است بدانید که دانستن فوتوشاپ نه تنها به کار دیجیتالی کردن عکس ها می آید بلکه یکی از دوستان من که اخیرا به کانادا رفته است می گفت،دانستن فوتوشاپ باعث خواهد شد به جای کار خیلی ساده و جسمی ،بتوانید در کار فنی عکاسی جذب شوید.
یعنی در کانادا شما با تبحر در این نرم افزار می توانید به جای ساعتی 8 دلار،ساعتی 12تا14 دلار کاسب شوید.
در کانادا نرم افزار فوتوشاپ ونرم افزارهای مشابه،از قیمت بالایی برخوردارند واینطور نیست که همه کانادایی ها مثل ما ایرانی ها به رایگان به آن دسترسی داشته باشند وبه همین علت یادگیری وتمرین با فوتوشاپ برای کانادایی ها ومهاجرین به کانادا به مراتب سخت تر وهزینه دارتر است.

این مثال درباره نرم افزارهای پیچیده تر نیز  قابل تعمیم است.

2-برای اسکن کردن عکس ها از اسکنر خوب و با سرعت بالا استفاده کنید.
لازم نیست اسکنر بخرید بلکه می توانید آن را از دوستانتان قرض کنید.بالا بودن سرعت اسکنر موجب جلوگیری از اتلاف وقت می شود.معمولا اسکنری که آداپتور جداگانه دارد و از کامپیوتر یا لپ تاپ تغذیه نمی شود دارای سرعتی بیش از انواع دیگر است.
3-عکس ها را در دو حالت با رزولوشن بالا وبا رزولوشن پایین اسکن کنید.
اگر وقتتان کم است یک بار وبا رزولوشن بالا مثلا 300تا 400 دی پی آی اسکن کنید .اما اگر فرصت دارید هر دوکار را همزمان انجام دهید.یک بار با رزولوشن بالا ویک بار با رزولوشن کمتر مثل 150 دی پی آی.دلیل آن را در ادامه خواهم گفت.
توجه:اسکن کردن عکس ها با رزولوشن بالاتر از 300 تا 400 در اکثر موارد بی فایده است زیرا اغلب عکس های قدیمی فاقد کیفیت هستند و تصویر با رزولوشن بالا از آنها کابردی افزون تر ندارد وفقط موجب اتلاف وقت واشغال فضا خواهد شد.

4-هیچ وقت عکس های خود را دور نریزید .بعضی ها پس از اسکن کردن عکس ها آنها را دور ریخته یا در جایی نگه داری می کنند که کم از دور ریختن نیست.
چاپ عکس بر روی کاغذ کاری قدیمی و از رده خارج است.امروزه نسل جدید ترجیح می دهد هم برای راحتی حمل ونقل وهم برای صرفه جویی در پول وزمان  وهم از همه مهمتر،برای جلوگیری از نابودی جنگل ها از عکس های دیجیتالی استفاده کند.
اما عکس های کاغذی قدیمی از این قاعده مستثنا است.این عکس ها در گذشته های دور ضرر خود را به جیب شما وبه طبیعت وارد کرده است و حالا می تواند نسخه پشتیبان خوبی برای شما باشد.
پس عکس ها را پس از اسکن کردن در آلبوم خود گذاشته ودر جایی مطمئن به امانت بسپارید.
5-بهترین راه برای حفاظت دائمی از عکس های شما،به اشتراک گذاشتن آنها است.
حتما پس از ریختن عکس ها (با رزولوشن بالا) بر روی دی وی دی، آن را تکثیر کرده ونسخه های مختلف را به پدر ومادر وافراد معتمد بسپارید.
شما می توانید با استفاده از سرویس هایی نظیر فیس بوک و پیکاسا و.. عکس ها را با دوستان وخانواده به اشتراک بگذارید.
خود شخصاً هر عکسی را پس از اسکن کردن بلافاصله در صفحه فیس بوک ام می گذارم (روزی پنج تا ده عکس را آپلود می کنم و نمی گذارم روی هم تلنبار شود) وبرای این کار از عکس هایی که با رزولوشن پایین تر تهیه کرده ام(همانطور که در بالا گفتم) استفاده می کنم تا حجم کمتری داشته باشد.فیس بوک این امکان را برای شما فراهم می کند تا خود تعیین کنید که هر عکس را کدام یک از دوستان یا افراد خانواده شما می تواند ببیند.
توجه داشته باشید که داشتن پشتیبان های متعدد باعث می شود در صورت رخ دادن حادثه واز دست رفتن عکس ها(حوادثی نظیر سرقت-آتش سوزی و..)به راحتی آنها را بازیابی کنید.و در موارد این چنینی (مثلا منزلتان را دزد زده باشد) می توانید با رفتن به فیس بوک همه عکس ها را دانلود کنید وحتی منتظر آمدن دی وی دی از ایران هم نباشید.
بگذارید تجربه تلخی از خودم برایتان بگویم:
حدود ده سال قبل که هنوز دی وی دی رایج نبود،یک بار نزدیک به یک ماه وقت گذاشتم و به تدریج تعداد زیادی عکس را اسکن کردم آن ها را با فوتوشاپ درست کرده وروی تک تک آن ها اسامی افراد وشرح عکس ها را تایپ کردم.وسپس روی سی دی ریختم بدون اینکه به فکر نسخه پشتیبان باشم.بعد از دوسال که برای کاری به سی دی سر زدم دیدم حاصل کارم به هدر رفته وسی دی سوراخ سوراخ شده است.من مانده بودم ویک ماه زحمتی که به هدر رفته بود.
پس عکس ها را همانطور که گفته شد بر روی دی وی دی و آن هم از نوع مرغوب وضد خش بریزید و هرگز به خاطر صرفه جویی در پول از سی دی  یا دی وی دی ارزان استفاده نکنید.همه سی دی ها و همچنین دی وی دی های فله ای فقط برای کارهای کوتاه مدت و پیش پا افتاده به درد می خورد نه برای تهیه آرشیوی که می خواهد یک عمر با شما بماند.
6-دی وی دی هارا در آلبوم مناسب دور از حرارت زیاد ونور مستقیم آفتاب ومیدان های مغناطیسی شدید نگه داری کنید.هر چند وقت یک بار آنها را ببینید وهر سه سال یک بار از روی آنها کپی کنید.
حتی بهترین دی وی دی ها هم روزی خودبخود خراب خواهد شد.
در مقاله بعدی درباره تبدیل فیلم ها خواهم نوشت


۵ نظر:

  1. سلام سياوش خان ما قبلاً به اين موضوع فكر كرده بوديم و قصد انجامش رو داشتيم البته بدون فتوشاپ اما با خوندن اين پست مصمم شديم كه هرچه زودتر اين كار رو انجام بدهيم . سپهر زندگيتان آفتابي

    پاسخحذف
  2. مرسي
    خيلي خوب توضيح داده ايد
    آيا دانستن اتوكد هم مي تواند باعث شود من زودتر كار پيدا كنم؟
    من اتوكد را خيلي خوب بلدم ضمنا
    نرم افزار هاي آي سي دي ال هم گواهينامه دارم

    پاسخحذف
  3. سلام
    نه من از مديكال ماه جولاي خبر ندارم .مي شه بگيد مال كي بود؟

    پاسخحذف
  4. سلام
    این سایت خانم بانو را به دقت بررسی کردم . ابشان از طریق کبک اقدام کردند که با فدرال فرق داره.

    پاسخحذف
  5. مرسي بسيار مطلب مفيد و بدردبخوري بود. بايد ازهمينروزها شروع كرد.

    پاسخحذف