۱۳۹۲ مهر ۱۰, چهارشنبه

آیا ایرانیان تورنتو کلاهبردارند؟

یکی از مهمترین توصیه های قبل از ورود که به گوش هر ایرانی می رسد آن است که از ایرانیان تورنتو پرهیز کنید!
دو دلیل برای این توصیه وجوددارد.
اول آن  که نزدیکی به ایرانیان باعث کاهش سرعت زبان آموزی شما می شود و دوم آن که ایرانیان اینجا اکثرا کلاهبردار هستند.
درباره قسمت اول نظری ندارم و شاید تا حدی با آن موافق باشم اما درباره بخش دوم توصیه باید گفت که پاسخ من هم مثبت است وهم منفی.
تورنتو یک کلان شهر است وبرخلاف بسیاری از دیگر شهرهای کانادا که متکی به صنایع نفتی یا کشاورزی و یا ماهیگیری هستند، حرف اول را در این شهر تجارت می زند. به عبارتی تجارت یا همان بیزینس که عمدتا هم از نوع خدماتی آن است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد این شهر دارد.
از آنجایی که ایرانیان جدیدالورود معمولا تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند معمولا ترجیح می دهند که از خدمات ایرانیان اینجا استفاده کنند که به نوبه خود اگر با بررسی کافی صورت نگرفته باشد می تواند موجب پشیمانی شما در آینده شود.
اما این مساله محدود به جامعه ایرانی نیست بلکه مربوط به ماهیت شهر تورنتو است.
یکی از دوستان من که سالهاست در آلبرتا زندگی می کند می گفت در تورنتو دوستی داشتم که از بازماندگان یکی از خانواده های سلطنتی یکی از کشورهای اروپای شرقی بود که بعد از انقلاب کمونیستی دربه در شده بودند و نکته جالب آن بود که می گفت در ابتدای ورود به این شهر، کسانی سر ما کلاه گذاشتند که همزبان ما و از کشور خودمان بودند.
---------
کلاه برداری محترمانه در این شهر بسیار رایج است.
چند روز قبل کارتریج پرینترم تمام شده بود و پس از جستجو در  سایت کی جی جی یک فروشگاه پیدا کردم که کارتریج مذکور را با قیمت چهل دلار برای فروش گذاشته بود.
وقتی به فروشگاه رفتم و خواستم پول را پرداخت کنم از من تقاضای 60 دلار بدون احتساب مالیات کرد.
به او که اتفاقا کانادایی بود گفتم که در سایت اعلام کردید چهل دلار است. کمی دستپاچه شد و گفت کدام سایت ومن هم گفتم در کی جی جی نوشته اید.
فورا رنگ عوض کرد و بیست دلار تخفیف داد.
از طرف دیگر وقتی برای اشتراک اینترنت منزل با یک آگهی ایرانی تماس گرفتم نه تنها خیلی خوب راهنمایی کرد بلکه علیرغم آن که کارت دانشجویی همسرم هنوز آماده نبود، به حرف ما اعتماد کرد و پکیج 300 گیگابایتی دانشجویی را برایمان راه اندازی کرد.
خلاصه کلام آن که آن چه باعث کلاه رفتن بر سر  ما می شود نزدیکی به جامعه ایرانی نیست و علت اصلی آن در درجه اول عدم تسلط به زبان و در درجه دومم عدم تحقیق قبل از هر نوع خرید است.
به قول مشاور بانکی ما:
قبل از هر خرید حداقل از سه منبع درباره خریدتان استعلام کرده و بررسی کنید و بعد اقدام کنید.



۱ نظر:

  1. خیلی ممنون که از تجربیاتتون می نویسین دکتر جان
    ماهم 4 ماه دیگه بلیط گرفتیم که بیایم تورنتو و مسلما تجربیات شما خیلی مفیده. خانم بنده هم پزشکه و از مراحل گذروندن امتحانات پزشکی هم اگر بنویسین ممنون می شیم.

    پاسخحذف