۱۳۹۲ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

داستان سفر به آنکارا و گرفتن ویزا

عکس از ایرنا است

سلام
از آنجایی که بلاگر در ایران فیلتر است این مطلب را در اپلای ابرود هم نوشته ام که خوانندگان فاقد فیلتر شکن بتوانند مطالعه کنند

روز پنج شنبه ۳۰ ماه می پس از پرداخت آخرین قسط پول وکیل، ای میل پاس ریکویست را برایم ارسال کردند.
تا چند هفته پیش از آمدن (درخواست گذرنامه) معمولا شرکت کنپارس (که با آن قرارداد دارم) این کار را با گرفتن مبلغی انجام می‌داد اما آن هفته که نوبت به من رسید گفتند دیگر این کار را نمی کنند. (بگذریم از این که دوباره شنیده ام که پیک آپ ویزاشان راه افتاده است)
دوستان چند شماره تلفن دادند و همچنین  اسم افرادی که این کار را با ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برایم انجام خواهندداد.
اما از آنجایی که نگران اشتباه تایپی در ویزا و احتمال گم‌شدن گذرنامه ها بودم تصمیم گرفتم شخصا اقدام کنم.
 با بسیاری از آژانس ها تماس گرفتم و متاسفانه به علت همزمانی با تعطیلات خرداد، تمام تورها پر بود.
باز از آنجایی که به خاطر شلوغی های ترکیه، احتمال هر اتفاق ناگهانی را می دادم تصمیم گرفتم زودتر ویزاها را بگیرم و حتما همان هفته به آنکارا بروم.
 روز یک شنبه دوم جون با هواپیمایی ماهان از تهران به آنکارا رفتم.
 حدود پانصد تومان پول هواپیما شد.
 البته روز قبلش از بانک ملت حواله ارزی گرفته بودم و در فرودگاه در آخرین مرحله یعنی بعد از گیت کنترل پاسپورت، به شعبه بانک ملت رفتم وسیصد دلار را گرفتم.
 موقع دریافت دلار باید روی حواله ارزی را امضا کنید و شماره موبایلتان را بنویسید و ذکر کنید که مبلغ سیصد دلار دریافت شد.
 بعد از دو ساعت ونیم پرواز به آنکارا رسیدیم.
 در مقصد قبل از این که از فرودگاه خارج شوید قبل از خروج از درب اصلی که اتوبوس ها وتاکسی ها ایستاده اند در سمت راست یک کیوسک راهنمای گردشگری دولت ترکیه وجوددارد.
 به نزد مسوول کیوسک رفتم وگفتم که یک هتل با قیمت مناسب نزدیک کیزیل آی می خواهم.

گفت که هتل های آن محل معمولا ارزان نیستند و اگر هتل خاصی در نظر داری بگو تا من تماس بگیرم.
 من نام هتل دنیز آتلانتا
www.otelatlanta.com
 را دریادداشت های  انجمن اپلای ابرود دیده بودم (گفته بودند قیمت هایش مناسب تر است) و به او گفتم در هتل دنیز آتلانتا اتاق بگیرد.
 خودش با هتل تماس گرفت ویک اتاق تک نفره اکونومی با شبی شصت لیره یعنی حدود صد و بیست هزار تومان برایم رزرو کرد.
 و آدرس و تلفن هتل را نوشت ودستم داد.
 یک نقشه آنکارا را هم به رایگان به من داد.( کلیه خدمات مرکز گردشگری رایگان بود و پولی از من نگرفت.)
 از درب اصلی که خارج شدم به طرف راست که رفتم حدود سه چهار ایستگاه اتوبوس را رد کردم تا به اتوبوس ۴۴۲ رسیدم که همانطور که دوستان گفته بودند با پنج لیر و بیست و پنج قروش یعنی حدود ده هزار تومان راه دراز فرودگاه تا مرکز شهر یا همان کیزیل آی را طی می کند.
اگر پیدا کردن ایستگاه سخت است فقط کافی است دنبال ایرانیان راه بیفتید. اکثرشان جلو همان ایستگاه تجمع می کنند.
(درباره تاکسی پرسیده بودم ومسوول توریسم گفت از هشتاد هزار تا صد و بیست هزار تومان بابت همین مسیر می گیرند.)
 وقتی در انتهای خط پیاده شدم کمی مستقیم پیاده رفتم و بعد به سمت چپ به خیابان (نجاتی بی) رفتم که هتل در آنجا بود.
 هتل اینترنت بیسیم رایگان داشت و باید رمز آن را از مسوول پذیرش بگیرید.
 فردا ساعت شش ونیم صبح با دویست متر پیاده روی وارد خیابان اصلی شدم و پرسیدم ایستگاه ۴۱۳ کجاست و سوار اتوبوس ۴۱۳ شدم (این اتوبوس ها از حدود ساعت شش صبح کار می کنند) و دو لیره دادم و به راننده گفتم سفارت کانادا کار دارم و درست جلو سفارت کانادا پیاده شدم.
 در جلو سفارت اسم نوشتیم و براساس نوبت وارد شدیم و گذرنامه و ایمیل ورشو و عکس ها را دادم و برای فردا بعداز ظهر نوبت دادند.
 خیابان جناح (جناح جادسی) که سفارت در آن قرار دارد یک طرفه است و در برگشت از سفارت کمی به سمت پایین رفتم و در ایستگاه دوباره سوار اتوبوس ۴۱۳ شدم.
 قیمت این اتوبوس همانطور که گفتم دولیره است وشهر را دور می زند ودوباره به کیزیل آی برمی گردد.
 فردا (روز سه شنبه) هم سر ساعت تعیین شده دوباره باهمان اتوبوس به سفارت رفتم و ویزا را همراه با سی پی آر یا همان برگه های کاربن دار گرفتم.
 وقتی این ها را می گیرید حتما تاریخ ها واسامی و شماره گذرنامه و اعتبارها و کلا همه چیز را بررسی کنید تا اشتباه تایپی نداشته باشد.
 ماموری که کار ما را انجام می داد یک پسر جوان وخوش برخورد بود که فارسی را به راحتی صحبت می کرد و برای یک مورد از مراجعه کنندگان که نامه اش ایراد داشت فورا به داخل اتاق اصلی رفت ودر عرض چند دقیقه مشکلش را حل کرد.
 داخل شهر کلا شلوغ بود و باید سعی کنید جو گرفته نشوید ودر تظاهرات حضور نیابید زیرا تمام شهر با دوربین کنترل می شود وممکن است مشکل ساز شود.
 روز سه شنبه عصر از آنجایی که به علت همزمانی با تعطیلات بلیط برگشت هواپیما نبود با اتوبوس به سمت ایران حرکت کردم.
 اتوبوس با صدوچهل لیره یعنی دویست و هشتاد هزار تومان در طی حدود سی ساعت شما را از آنکارا به تهران می رساند.
 متاسفانه اتوبوس های شرکت مترو (که متعلق به ترکیه است) دیگر به ایران رفت وآمد نمی کند اما اتوبوس رویال سفر که ما را آورد کلا راحت بود.
 برای خرید بلیط اتوبوس هم قبلا از ایران تلفنی با دفتر فروش آنکارا هماهنگ کرده بودم وگفتم که اسمم را بنویسد و همانجا حساب می کنم.
 دفتر فروش بلیط اتوبوس ایران هم در حوالی همان کیزیل آی هست.
 البته محل سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه آشتی است که از همان کیزیل آی با سه ونیم لیر یعنی هفت هزار تومان بلیط مترو می خرید و سوار مترو می شوید و در انتهای مسیرمترو یعنی در ایستگاه آشتی پیاده می شوید.
درباره تعامل با مردم در آنکارا هم زیاد روی زبان انگلیسی تکیه نکنید
 اگر ترکی بلد هستید که مشکلی نیست
 والاحتما شماره اتوبوس و هر آدرسی را که می خواهید روی کاغذ بنویسید و به مردم نشان دهید تا راهنمایی تان کنند. انصافا خوب راهنمایی می‌کردند. شاید شرایط این چند روز باعث شده بود با مسافرین مهربانتر باشند.
 از برکت شلوغی های آنکارا ، خیابان پر از پلیس است و احتمال دزدی از جیب یا کیفتان هم کم می شود.
 برای تماس با ایران هم می توانید کارت تلفن بخرید
 من دو عدد کارت چهار لیری گرفتم و با آن تماس می گرفتم.
 کارت ها هم چند نوع هستند بعضی ها شماره دار هستند و باید مثل کارت شارژ خراش بدهید و .. اما راحت ترین آن کارت الکترونیک است مثل همان کارت های تلفن عمومی در تهران که وارد دستگاه می شد.
-------
 توصیه من آن است که در حول و حوش کیزیل آی نه سینما ونه هیچ جای دیگری برای تفریح نروید
 مردم به شدت برانگیخته اند و احتمال آتش زدن اماکن عمومی وجود دارد.
 جلو چشم من راه آمبولانس را بستند وشیشه اش را شکستند وتمام وسایل پزشکی اش را دزدیدند.
 ضمنا اگر این هفته می روید حتما همراه خود چند عدد ماسک و یک حوله کوچک ببرید چون میدان اصلی شهر همیشه مملو از گاز اشک آور است و تنفس کمی سخت است.
 البته عده ای دستفروش مشغول فروش ماسک هستند ولی گران حساب می کنند.
 اگر می خواهید اقتصادی سفر کنید حتما با خودتان مقداری نان و غذای غیر مایع و غیر کنسروی (چون در فرودگاه اجازه حمل به داخل کابین نمی دهند) ببرید.
 بهای نان و آب و حمل ونقل از ایران بیشتر است.
 بهای غذا تا حدی مشابه ایران است

چند نکته مهم:
 ۱-اگر با تور بتوانید بروید برایتان راحت تر است و احتمالا ارزانتر هم تمام خواهد شد و من به علت پر بودن تورها اینطوری رفتم وبرگشتم.
 ۲-اگر دنبال هتل ارزانتر می گردید شنیدم که در اولوس با شبی بیست لیر هم اتاق تک نفره با اینترنت وحمام و... وجود دارد.
 ۳-از تاریخ دهم جون تغییراتی در سیستم ویزای سفارت ایجاد می شود ودر جلو درب به فارسی هم نوشته شده بود.اگرچه ظاهرا این سیستم VACشامل ویزای مهاجرت ایرانیان نمی شود ولی حتما قبل از حرکت دقیقا بررسی کنید چون مطابق این سیستم جدید فقط پنج شنبه ها پذیرش دارند.

اگر سوالی بود در خدمت هستم.

1. سلام دکتر.ما هم 2 جون با ماهان رفتیم.البته با تور.هتل ددمان هم خوب بود.فقط یه سوال .شما pcrc ثبت نام کردید؟همسرم این کارو به عهده من گذاشته اما من نمی دونم هزینه ثبت نامو از چه طریق بدم.canpars هم نفری 700 دلار میگیره که خودش این کارو بکنه.شما پیشنهادی ندارید ؟

پاسخحذف
  2. سلام
    وکیل من دکتر مختاری بود و من همان موقع قرارداد ویژه پزشکان را هم بستم وتایید مدارک دانشگاه را خودم شخصا در سفارت کانادا در تهران انجام دادم اما بقیه کارها را دفتر دکتر مختاری به عهده گرفت.

3. سلام همکار گرامی. من بازهم به شما تبریک میگم. چند وقتیه آپدیت نکردید، چه خبر؟ در چه حالید؟