۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

انسان موجود ناشناخته


جدا از لمپنيسم اينترنتي كه گريبانگير بعضي ها شده و با تكيه بر هويت هاي نامشخص به تكثير جعليات اينترنتي مي پردازند؛متاسفانه گاهي خود ما هم كه از اين فرهنگ چندش آور گريزانيم دست به چنين اقدامات عجيب وغريب مي زنيم.
قصدم از اين نوشته اشاره به مطالبي بود كه يك انسان به ظاهرفرهيخته در نوشتار وبلاگي خود به تخريب صنف خاصي پرداخته و با زيرپا گذاشتن معيارهاي اخلاقي و بدون توجه به ناهمگوني شخصيت ها وانسان ها ،كل صنف را با استناد به اي ميلي جعلي و غير علمي به باد ناسزا گرفته است.حتي آنجايي هم كه كم آورده از بخش نظرات استفاده كرده تا عقايد خود را شفاف تر بيان كند.
هفته گذشته مقاله جالبي درماهنامه سازمان نظام پزشكي خواندم كه درباره تحقيقات استانفورد بود.آزمايش استانفورد چيزي شبيه آزمايش ميلگرم است واثبات مي كند كه آدمهاي فرهيخته وباسواد واجتماعي مي توانند در شرايطي به شكنجه همنوعان خود نيز بپردازند( چه رسد به تخريب اينترنتي!)
شايد تحليل  اين رفتار ناهنجار را بتوان در متن اين مقاله پيدا كرد.
در هفته هاي آينده متن كامل مصاحبه با يكي از فوق تخصص هاي قلب وعروق در باب برتري آن‍‍ژيوگرافي قلب بر روش سي تي آنژيو گرافي را در اينجا خواهم گذاشت.فعلا شماره جديد مجله مذكور از چاپخانه بيرون نيامده است.

۹ نظر:

  1. kheili jalebeh kheili
    shyad hamin kari ke man to poste jadidam kardam.

    پاسخحذف
  2. سیاوش جان فرمایش شما صحیح ولی اگه این نوشته باعث بشه مردم آگاه تر بشن و در گرفتن خدمات از هر قشری حتی پزشک دقت بیشتری کنن آیا مشکلی وجود داره؟ یکی از علت های موفقیت جوامع پیشرفته همین باز بودن رسانه هاست. طرف هر کی باشه هم زیر ذره بینه. نمیگم این درسته که بخواهیم یه ایده یا حرف غلطو به همه نسبت بدیم ولی این ایمیل یه جریانی که مثلا به صورت واقعی اتفاق افتاده توضیح داده. حالا اگه این ایمیل رو جعلی هم فرض کنیم خب کلی سایت مثل برای دخترم صبا هم هست که داره همونو به زبانی دیگه میگه!
    مگه وقتی پای بحث مقاوم سازی بنا پیش میاد و گفته میشه مثلا صعت ساختمان سازی فلان ضعف ها رو داره و نظارت درست درش نیست و به دنبال اون مجریای این صنعت زیاد خلاف میکنن، آیا خود شما هوشیارتر نمیشی؟ که اگه میخوای منزل بسازی با آگاهی بیشتری بری جلو؟
    خب این هم همینطوره. اینو مطمئن باش مای خواننده هیچ وقت یه حکم کلی نمیدیم و امیدوارم که فقط اطلاع رسانی این موارد مثل جریان اون محل نگهداری کودکان بی سرپرست که وقتی تو اینترنت پخش شد کلی باعث تغییر در اونجا شد، باعث خیر بشه و همه تلاش کنیم تا در فیلد خودمون مسوول تر باشیم.

    جلوگیری از اطلاع رسانی هم پدیده خیلی بدیه که باعث میشه دردها رو نفهمیم. غیر از اینه؟

    پاسخحذف
  3. جليله خانم سلام

    مثل اين كه نتوانستم منظورم را به درستي تفهيم كنم.

    هدف از اين كارها تنوير وروشن سازي مردم نيست بلكه كوباندن وبدنام كردن يك صنف است.
    به خصوص درباره مساله اي كه حتي متخصصين قلب هم سواد خود را كافي نمي بينند وبايد نظر فوق تخصص هاي اين رشته و منابع دانشگاهي را جويا شد.
    بديهي است كسي كه خود را دانشگاه ديده و تحصيلكرده مي نامد ،بايد با ديد علمي به قضايا بنگرد و صحبتش مستند به تحقيق و رساله وكتابهاي معتبر پزشكي باشد.
    فرضا گيريم كه اين ادعا درست باشد كه هنوز نيست،آيا بايد براي روشن سازي مردم از الفاظ ركيك وزشت استفاده كرد؟
    متاسفانه آن اي ميل هم عليرغم اشاره شما هيچ اسناد علمي ندارد و دليل آن هم در پست هاي قبلي نوشته شده است.

    پاسخحذف
  4. سلام
    اگر منظور شما از اون وبلاگ، نوشته بنده بوده، سه نکته رو باید عرض کنم:
    1. من هم در خود متن و هم در کامنت ها نوشتم که منظورم همه پزشکان نیستن، بلکه دارم روال موجود رو نقد می کنم. قطعا توی هر صنفی آدم های شریف هم پیدا می شن. اما متاسفانه توی کشور ما توی همه صنف ها تعداد شریف ها در اقلیت قرار داره.
    فکر نمی کنم این حرف توهینی به شما یا به کل صنف پزشکی باشه.
    2. من از هیچ لفظ رکیک و زشتی استفاده نکردم. اگه ممکنه مثال بیارید تا بنده روشن بشم.
    3. لطفا مصاحبه ای که میارین یا هر منبع دیگه ای از منابع غیر ایرانی باشه تا برای فردی مثل من که به پزشکان ایرانی بدبین هستم هم قابل پذیرش باشه.
    سپاسگزارم و اصلا قصد نداشتم شما رو ناراحت کنم.

    پاسخحذف
  5. در پاسخ آقا بهمن

    از عذر خواهی شما ممنونم
    1-من متن مصاحبه با یک فوق تخصص قلب ایرانی را خواهم گذاشت وبه ایرانی بودن او هم افتخار می کنم.
    جالب است که دنیا سیستم پزشکی ایران را به عنوان یکی از بهترین سیستم های آموزشی شناخته است ولی شما می فرمایید قبول ندارم.
    خوب احتمالا مشکل به بدبینی مفرط شما بر می گردد.
    درباره الفاظ پرسیده بودید:
    این هم گوشه ای از الطاف شما:

    اهمال کاری پزشک آدم رو قلقلک میده.
    بیمار میره به اتاق آنژیو و جسدش بیرون میاد.
    پزشک متخصص قلبی که به سبک قصابها یک پیشبند به خودش میبنده!
    خیلی راحت برای فرار از مسئولیت بگم مرگ و زندگی دست خداست.
    شرافت از دست‌رفته‌ء پزشکی
    بحث من اما سر شرافت گم‌شده‌ء پزشک‌هاست.(جالبه که همه پزشکان شرافتشان را گم کرده اند)
    حضرت حاکم نزول اجلال بفرمایند(معلوم نیست پزشکی که ساکن شهری دیگر است چگونه باید نصف شب نزول اجلال بفرماید نه صبح)
    بوی پول دارم حس می‌کنم(اتفاقا بنده هم بوی پارانویا حس می کنم)
    بی‌ اینکه به فکر سلامتی و راحتی بیمار باشند.
    تمام تلاششان را به‌کار می‌گیرند برای پشیمان کردن بیمار از دست‌یابی به راه تشخیص جدیدتر و کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر.
    تازه اگر بگذریم از هماهنگی‌های پلیدشان.
    پزشک‌های مملکت تبدیل‌شده‌اند به حساب‌های بانکی ناطق؟
    تا حالا چندین نفر رو بر اثر غرور کاذبتون به کشتن دادین
    حاجی دکتر بازاری؟
    بر اثر یک آنژیوی ساده جان سپردند(برخلاف تصور آنژیو اصلا هم ساده نیست ویک عمل تهاجمی محسوب می شود)
    تا بلکه از فجایع بعدی جلوگیری بعمل بیاد.
    در ایران پزشکی یک شغل انسان دوستانه نیست
    خوب پولی به جیب می زنید .پولی که شماها در می یارید شیطون که هیچی امامش رو هم فریب می ده و وسوسه می کنه.(درکانادا که بیشتر پول در می آورند این جماعت پزشک)
    ********
    خوب اگر جملات بالا که مسوولیت انتشارشان مستقیم یا غیر مستقیم به عهده شماست،توهین حساب نمی شود پس باید بحث را خاتمه یافته تلقی کرد چون معیارهای اخلاقی ما احتمالا یکسان نیست.


    ضمنا برای مطالعه بیشتر اگر نگاهی به این کتاب بیندازید
    ABC OF
    INTERVENTIONAL CARDIOLOGY
    می بینید که در بهترین شرایط هم در حدود یک در هر 1400 نفر زیر آنژیو می میرد.
    ضمنا با یک جستجوی ساده می توانید منابع تحقیقی زیادی در اینترنت پیدا کنید
    از جمله این مقاله از مجله قلب شناسی آمریکا
    http://www.canadadiagnostic.com/lib/pdf/8_DiagAccuracy64Bit.pdf
    که صراحتا اعلام می کند علیرغم خوبی های سی تی آنژیو گرافی،این روش هنوز نیازمند زمان بیشتری است تا بتواند جایگزین روش های سنتی شود.

    مضافا اینکه بحث ما اصلا بر روش ها نیست بلکه بحث بر سر توهین به یک صنف و تخطئه همه با یک نامه جعلی وبدون ارزش علمی است

    موفق باشید

    پاسخحذف
  6. نمی دونم چرا اینجوری برداشت کردین. من نوشتم که متن متعلق به خودم نیست و کپی پیست کردم.
    در ضمن همونجا جمله زیر رو هم نوشتم:
    " همین جا بگم که به هیچ وجه قصد ندارم اون پزشکان شریفی که به سوگندنامه بقراط و اخلاق انسانی پایبندی دارن رو با بقیه یکی کنم و حکم کلی صادر کنم. مطلب من درباره رویه عمومی هستش و البته که استثناهای زیادی هم داره."
    شما درست حدس زدین. من بیش از حد بدبین هستم. البته به جایی که توش دارم زندگی می کنم. علتش هم احتمالا به دیوانگی و پارانویای من بر نمی گرده، بلکه به تجاربی بر می گرده که هر کسی از زندگی داره. مغز من از صبح تا شب به خاطر سر و کار داشتن با یه جامعه بیمار در فشاره. شما انتظار نداشته باش که خیلی خوب درباره این مردم قضاوت کنم.
    به هر حال هر چیزی که من نقل قول کردم، معنیش این نیست که خودم هم کلمه به کلمه قبولش دارم. ولی مضمون کلیش رو چرا. من قبول دارم.
    به هر حال از شما باز هم عذر می خوام. بدونین که من قصدم تخطئه یک صنف نیست. برید بالاتر. من قصد تخطئه یه ملت رو دارم.
    بارها توی وبلاگم نظرم رو نوشتم. من بر این اعتقادم که تمدن ایران رو به اضمحلال هستش و مردم اکثرشون دچار فساد و تباهی هستن. من فکر می کنم یه عده انسانی که هنوز سالم موندن بین دیگران دارن داغون می شن. به همین دلیل هم دارم مهاجرت می کنم.
    می خوام خودم رو از این باتلاق فراری بدم.
    امیدوارم با حرف هام شما رو بیش از پیش ناراحت نکرده باشم. دوستتان دارم.

    پاسخحذف
  7. چند دقیقه قبل صباخانم در وبلاگش توضیح مبسوطی درج کرد
    http://immigrantdoctor.wordpress.com/2010/08/30

    ضمنا پاسخ بعضی دوستان را در اینجا بخوانید
    http://www.saharnews.ir/view-12830.html

    پاسخحذف
  8. در جواب آقا بهمن

    قضیه در اصل مربوط به این وبلاگ بود
    http://airkanata.blogspot.com/2010/08/blog-post_22.html

    اما متاسفانه شما هم این نامه کذب را منتشر کردید

    پاسخحذف
  9. واقعا به حال مملکت متاسفم که هر کسی به راحتی در کارهای تخصصی دخالت می کند وراه حل ارائه می دهد وبیشتر متاسفم از این بابت که حتی افراد تحصیلکرده ما هم که از ناپاکی ها فرار کرده ورو به کانادا دارند اینگونه جعلیات را به خورد مردم می دهند.
    باید بدانید که حتی اگر یک نفر هم فریب این مقاله الکی شما را که سرشار از دروغهای شاخدار است بخواند واز انجام آنژیو گرافی سر باز زند،مطمئن باشید که نفرین ابدی نثار شما خواهد شد.
    من که متخصص قلب در یکی از بهترین بیمارستانهای پراگ هستم جرات نمی کنم برای بیمارم تعیین کنم که سی تی بشود یا نه چون هنوز در مرحله ابتدایی کار است حالا شما که نه سواد پزشکی دارید نه حتی از علم چیزی می دانید وبا اتکا به لیسانس احتمالا قلابی خود را مهندس می نامید چطور به خودتان اجازه می دهید چنین گستاخانه حکم دهید؟

    پاسخحذف